Galleria Borghese logo
Search results for
X
No results :(

Hints for your search:

  • Search engine results update instantly as soon as you change your search key.
  • If you have entered more than one word, try to simplify the search by writing only one, later you can add other words to filter the results.
  • Omit words with less than 3 characters, as well as common words like "the", "of", "from", as they will not be included in the search.
  • You don't need to enter accents or capitalization.
  • The search for words, even if partially written, will also include the different variants existing in the database.
  • If your search yields no results, try typing just the first few characters of a word to see if it exists in the database.

Head of a Man with a Turban

bolognese school


Believed by the critics to be a copy of a fresco by Iacopino del Conte, the work portrays the bearded face of a man wearing a typical oriental headdress. Painted on paper and later transferred to a panel, the painting was erroneously described in the list of trustees of the Borghese house as “Testa di s[an] Tommaso [Head of Saint Thomas], by Agostino Carracci”, and recently attributed to the Bolognese painter Sisto Badalocchio.


Object details

Inventory
152
Location
Classification
Period
Medium
oil on paper applied on canvas
Dimensions
cm 47 x 29
Provenance
Text not translated yet

Roma, collezione Borghese, 1670-1693 ca. (Tarissi de Jacobis 2002); Roma, collezione Borghese, 1833 (Inventario Fidecommissario, 1833, p. 17); Acquisto dello Stato, 1902.

Exhibitions
  • 2002-2003 Roma, Galleria Borghese.
Conservation and Diagnostic
  • 1903-1905 Luigi Bartolucci (disinfestazione);
  • 2004 Elisabetta Caracciolo, Elisabetta Zatti (consolidamento e risanamento supporto ligneo, pulitura superficie pittorica).

Commentary

Questo raffinato dipinto su carta è segnalato per la prima volta nella raccolta Borghese tra il 1670 e il 1693, descritto nel relativo inventario come "un quadro in cartone dipinto una testa p[al]mi 2 2/3 al 404" (Tarissi de Jacobis 2002), eseguito secondo l'estensore degli elenchi fedecommissari (1833) da Agostino Carracci.

Ritenuto da Adolfo Venturi (1893) un'opera di un decoratore anonimo del Settecento, questo ritratto fu riportato nell'orbita carraccesca da Roberto Longhi (1928) che pur ritenendolo un "bonissimo studio" non riuscì a identificarne l'autore, indicato da Paola della Pergola (1955) come "seguace di Annibale Carracci". Il soggetto, letto nel 1833 come "Testa di S. Tommaso", fu invece precisato da Maria Luisa Madonna (cfr. Longhi 1967) che riconobbe la testa Borghese con quella dell'uomo a cavallo rappresentato nell'affresco raffigurante la Predica di Giovanni Battista eseguito da Iacopino del Conte nell'oratorio romano di San Giovanni Decollato. Ma la studiosa, al pari di Paola della Pergola, ignorava che in realtà, già qualche anno prima, nel 1954 Iris Cheney Hofmeister aveva debitamente rintracciato il soggetto dell'opera, attribuendo la testa proprio a Iacopino, nome ripreso nel 2010 da Andrea Donati ma respinto da Sara Tarissi de Jacobis (2002) e da Kristina Herrmann Fiore (2006) le quali hanno assegnato la tavola rispettivamente ad Annibale Carracci e a Sisto Badalocchio.

 

Antonio Iommelli

 


Bibliography
  • G. Piancastelli, Catalogo dei quadri della Galleria Borghese, in Archivio Galleria Borghese, 1891, p. 180; 
  • A. Venturi, Il Museo e la Galleria Borghese, Roma 1893, p. 106; 
  • R. Longhi, Precisioni nelle Gallerie Italiane, I, La R. Galleria Borghese, Roma 1928, pp. 137, 193; 
  • I. Cheney Hofmeister, A Portrait by Jacopino del Conte in the Borghese Gallery, in "Marsyas", VI, 1954, pp. 35-41;
  • P. della Pergola, La Galleria Borghese. I Dipinti, I, Roma 1955, p. 23, n. 21;
  • R. Longhi, Saggi e ricerche 1925-28. Precisioni nelle gallerie italiane. La Galleria Borghese, Firenze 1967, pp. 317-340; 
  • S. Tarissi de Jacobis, in Incontri, catalogo della mostra (Roma, Galleria Borghese, 2002-2003), a cura di C. D’Orazio, Milano 2002, pp. 103-104;
  • K. Herrmann Fiore, Galleria Borghese Roma scopre un tesoro. Dalla pinacoteca ai depositi un museo che non ha più segreti, San Giuliano Milanese 2006, p. 54; 
  • A. Donati, Michelangelo Buonarroti, Jacopino del Conte, Daniele Ricciarelli. Ritratto e figura nel manierismo a Roma, Repubblica di San Marino 2010, p. 150, fig. 167.