Galleria Borghese logo
Search results for
X
No results :(

Hints for your search:

  • Search engine results update instantly as soon as you change your search key.
  • If you have entered more than one word, try to simplify the search by writing only one, later you can add other words to filter the results.
  • Omit words with less than 3 characters, as well as common words like "the", "of", "from", as they will not be included in the search.
  • You don't need to enter accents or capitalization.
  • The search for words, even if partially written, will also include the different variants existing in the database.
  • If your search yields no results, try typing just the first few characters of a word to see if it exists in the database.

Portrait of a Prelate

tuscan school


The work, associated with Roman or perhaps Tuscan circles, depicts a male figure, identified by some scholars as a pope (perhaps Eugene IV, born Gabriele Condulmer, reigned 1431–1447) because of his clothing and cap.

Object details

Inventory
447
Location
Date
Metà XVI secolo
Classification
Period
Medium
oil on panel
Dimensions
cm 23 x 19
Provenance
Text not translated yet

Inv. fidecommissario Borghese 1833, p. 25. Acquisto dello Stato, 1902.

Conservation and Diagnostic
  • 1907, Luigi Bartolucci

Commentary

Riconoscibile unicamente nell’inventario fidecommissario del 1833, questo piccolo ritratto fa parte, a giudizio di Paola Della Pergola (1955), di una serie di ritratti di uomini illustri di autore ignoto testimoniati per la prima volta nell’inventario fidecommissario del 1833 (si vedano anche gli invv. 448, 449, 523).

Menzionata da Adolfo Venturi (1893) e da Roberto Longhi (1928), l’effige viene solamente inserita dai due studiosi nel più grande contesto artistico della scuola fiorentina. Infatti, è possibile avvicinare questa piccola tavola al ritratto di papa Eugenio IV, al secolo Gabriele Condulmer, realizzato da Cristoforo dell’Altissimo e conservato a Firenze presso la Galleria degli Uffizi (inv. 2982 - 1890). Le sembianze del pontefice sono confermate se confrontate con l’effige, che probabilmente ricopre il ruolo di fonte primaria di quella fiorentina e di questa in analisi, nota attraverso la riproduzione incisoria realizzata da Onofrio Patavino da un dipinto di Jean Fouquet (qui riprodotta nell’esemplare di Napoli, Museo e Real Bosco di Capodimonte, Gabinetto Disegni e Stampe, Collezione Firmian, Vol. 116, f. 10).

Lara Scanu




Bibliography
  • G. Piancastelli, Catalogo dei quadri della Galleria Borghese in Archivio Galleria Borghese, 1891, p. 447
  • A. Venturi, Il Museo e la Galleria Borghese, Roma 1893, p. 208
  • R. Longhi, Precisioni nelle gallerie italiane. Galleria Borghese, Roma 1928, p. 221
  • P. Della Pergola, La Galleria Borghese. I Dipinti, I, Roma 1955, p. 114, n. 261
  • K. Hermann Fiore, Roma scopre un tesoro. Dalla Pinacoteca ai depositi, un museo che non ha più segreti, Roma 2006, p. 145